sobota 19. dubna 2014

Když rada zní: buďte za všech okolností důslední


Donald Barthelme patří k tomu nejlepšímu z americké postmoderny. Říká se to. Jeho povídky mají každopádně moc být zapamatovatelné. Navzdory tomu nebo možná právě proto, že jsou tak neskutečně absurdní. Je to už několik let, co jsem je četla, a přesto se mi znovu a znovu vybavují jako odraz toho, co v daném úseku svého života zažívám.

Jednou z nich je povídka o malém chlapci, který se vkrade do otcovy monumentální knihovny a z jednoho z opatrovaných výtisků vytrhne několik stránek. Zděšený otec přemýšlí o trestu. A tak adekvátně k počtu poničených stran stanoví dobu, po kterou zůstává chlapec uzavřen v  místnosti. Má zde přemýšlet o míře svého provinění. Když se však otec vrací, nenalézá kajícníka. Přibyly jen další vytržené stránky. Domácí vězení pokračuje a s každým dalším příchodem otce je obrázek destrukce jen horší. Z hodin se stávají dny, týdny a měsíce. Uplynou dva roky, aniž by bylo dítěti dovoleno knihovnu opustit.

Tato povídka ve mně pokaždé vyvolává otázku, nakolik by měl být rodič ve své výchově důsledný a na stanovených pravidlech trvat. Jak daleko může a má zajít. Zatímco u biologického dítěte se zdravou vazbou k rodičům lze občas z principů slevit, aniž by to bylo obratem zneužito, u pěstovaných dětí si nelze lehkost improvizace dovolit. U dítěte, které prožilo trauma, jsou důslednost a řád důležitou strategií pro přežití.  Pravidla a jasně vymezené hranice vytvářejí pocit bezpečí v protiváze k chaosu, který v jejich životě na počátku vládl.

Přesto, obraz vlastního pedantství může být někdy až protivný, jestliže není člověku tato poloha vlastní. Pedantství odčerpává energii. Je to každodenní boj o těžce nabytá území, která chce druhá strana uchvátit zpět. Existuje ale jiná cesta?

Nedávno jsem četla článek určený mj. učitelům, kteří pracují s dětmi s poruchou vztahové vazby.  Anglický název zněl Practical Tips for Working with Children Diagnosed with Reactive Attachment Disorder. Jedním z doporučení, jak přimět děti, aby respektovaly pravidla, je pocítit důsledky vlastních činů. Jestliže dítě odmítá vypracovat zadaný úkol, může dostat na výběr. Buď dokončí práci ve stejné době jako ostatní nebo v době, kdy už budou spolužáci na hřišti. Pokud ze vzdoru zvolí druhou variantu, má to učitel přijmout. Dítě si v důsledku udělí vlastní lekci. Uvnitř dobře ví, že by bylo mnohem lepší hrát si s ostatními venku.

Jenže… Mnohé knihy o dětech s poruchou vztahové vazby (tedy attachmentu) poukazují na jeden důležitý fakt. Tyto děti většinou nechápou, že příčiny mají své důsledky, a proto v jejich případě selhávají běžné výchovné postupy. Ti, kdo mají děti v pěstounské péči, si tuto skutečnost více než bolestně uvědomují. Jak ale z tohoto začarovaného kruhu ven?

Vlastní dítě je jako stavebnice, u níž alespoň v základních rysech tušíte, jak s jednotlivými dílky pracovat. Každopádně alespoň polovina z nich je kopií vás samotných. Ale jak postupovat u dítěte, které připomíná zapeklitý hlavolam, ke kterému zapomněli přiložit návod? A tak jen nad ním bezradně sedíte a doufáte, že jednoho dne, když se budete dostatečně snažit a vytrváte, tuhle záhadu možná rozluštíte.

Donald Barthelme měl vlastní pohled na to, jak naložit s rodičovskou autoritou. Po dvou letech jeho povídkový otec usedá na zem vedle syna a ve sdílené radosti trhají knihy společně.


Žádné komentáře:

Okomentovat